Olemme kaikki omanlaisiamme. Koemme arjen, elämänmuutokset ja sosiaaliset tilanteet kukin tavallamme. Me myös opimme yksilöllisesti. On tärkeä tuntea itsensä, koska silloin kaikki on paljon helpompaa. Tutustu Focuksen erityisopettajiin, terapeutteihin ja valmentajiin. Jos epäröit, kuka on se oikea, varaa ensikäynti. Selvitetään yhdessä.
On tärkeää kohdata lempeästi jokainen lapsi omana itsenään

On tärkeää kohdata lempeästi jokainen lapsi omana itsenään

puheterapeutti Reetta Kippo

– Olen työskennellyt puheterapeuttina erikoissairaanhoidossa yli kymmenen vuoden ajan lasten kanssa, joilla on vaikeuksia syömisessä tai kommunikoinnissa. Minulla on kokemusta erityisesti alle kouluikäisten lasten syömispulmien arvioinnista ja hoidosta kuten erittäin valikoiva syöminen, syömisestä kieltäytyminen ja haasteet oraalimotorisissa syömisen taidoissa. Teen myös arvioita kielen kehityksestä. Olen myös työskennellyt lasten kanssa, joilla on valikoivaa puhumattomuutta tai puhumisen pelkoa.

– Työotteeni on iloinen, lempeä ja lämmin. Minulle on tärkeää kohdata jokainen lapsi omana itsenään ja löytää keinoja, joilla lapsen arki olisi sujuvampaa. Huomioin työssäni lapsen omat sekä vanhempien toiveet. Kuntoutuksen tavoitteet asetetaan ja niitä kohti työskennellään yhdessä. Tarvittaessa työskentelen mielelläni moniammatillisesti työparin kanssa.

– Olen koulutukseltani puheterapeutti, (FM), Pienten syömisongelmaisten lasten hoito/Suzanne Thoyre, Castillo Morales Information Seminar, Oral Placement Therapy 1/Talktools, Oral Placement Therapy 2/Talktools, Working With Selective Mutism/Maggie Johnson, Syöttämisen hyvät käytännöt/Terapeija, SOS (Sequential Oral Sensory) Approach to Feeding ja Vuorovaikutuksen havainnointi/Saara Salo

Työssäni erityisen tärkeää on kuunteleminen

Työssäni erityisen tärkeää on kuunteleminen

toimintaterapeutti Sabine Smeds

– Olen koulutukseltani toimintaterapeutti (AMK/YH). Olen suorittanut erityispedagogiikan kursseja ja osallistunut koulutuksiin autismista, ADHD:sta, käytösongelmista ja tunnesäätelystä. Valmistun neuropsykiatriseksi valmentajaksi 02/24.

– Olen työskennellyt toimintaterapeutiksi valmistumisen jälkeen monta vuotta luokanopettajana. Tämän jälkeen olen toiminut toimintaterapeuttina. Työnkuvaani ovat kuuluneet toimintaterapeuttiset arviot ja toimintaterapia. Kokemusta minulla on erityisesti motoriikkaan, toiminnanohjaukseen sekä tunne- ja aistisäätelyyn liittyvistä haasteista. Asiakkainani on ollut lapsia, nuoria sekä nuoria aikuisia.

– Minulle on työssäni erityisen tärkeää lapsen/nuoren kuunteleminen, tavoitteiden laatiminen hänen toiveitaan vaalien ja hyvä yhteistyö lapsen/nuoren läheisten ja lähiympäristön toimijoiden kanssa. Yhtä lailla tärkeää on yhteistyö moniammatillisessa tiimissä. Sen avulla syntyy laaja näkemys asiakkaan haasteista ja asetetut tavoitteet tavoitetaan varmemmin.

– Ohjaan myös lapsen lähiympäristöön kuuluvia ihmisiä kuten perheenjäseniä sekä päiväkodissa ja koulussa lapsen kanssa työskenteleviä. Käynnit voidaan pitää vastaanotolla tai lapsen/nuoren lähiympäristössä esimerkiksi kodissa, koulussa, päiväkodissa tai tuetussa asumisessa. Tarjoan myös matalan kynnyksen terapiaa, jonka jaksot voivat olla lyhyitä – niin terapian kuin ohjausten osilta.

Vankkaa läsnäoloa ja ilon kautta työskentelyä

Vankkaa läsnäoloa ja ilon kautta työskentelyä

erityisopettaja, nuorten yksilöpsykoterapeutti Anu Koivisto

– Olen peruskoulutukseltani matematiikan ja kuvataiteenopettaja (FM, Helsingin yliopisto) ja erityisopettaja (ELA, Itä-Suomen yliopisto). Olen myös lisäkoulutuksia käynyt ratkaisukeskeinen valmentaja sekä sosiaalisen työkoiran ohjaaja. Valmistun töideni ohessa joulukuussa 2023 nuorten yksilöpsykoterapeutiksi.

– Osaamisalueitani ovat erityisopettajan palveluiden lisäksi kuntouttava erityisopetus, oppimisvaikeudet, matemaattiset haasteet, kouluakäymättömyyden haasteet sekä ensikäynnit (Linkki palvelut-sivulle ensikäyntiin) lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille. Erityisosaamisaluettani ovat matemaattiset oppimisvaikeudet ja haasteet sekä säännöllisen koulunkäynnin haasteet. Käytän opetuksen rinnalla tarpeen mukaan valmennuksellisia elementtejä.

– Olen toiminut lasten ja nuorten parissa 2000-luvun alusta muun muassa matematiikan ja kuvataiteen opettajana, erityisopettajana sekä ratkaisukeskeisenä valmentajana. Olen saanut monipuolista näkemystä työskentelyyni opettaessani useissa yläkouluissa sekä sairaalakoulussa ja pilotoidessani OTE-opetusta kouluakäymättömille. Olen kiinnostunut nuorten oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvistä haasteista.

– Lapsen tai nuoren kanssa työskennellessäni otan hänet vastaan yksilöllisesti, hänen kokonaistilanteensa huomioiden. On tärkeää luoda tavoitteet ja löytää ratkaisut yhdessä hänen kanssaan. Vahvuuksiani ovat vankka läsnäolo, ilon kautta työskentely, kokonaisuuksien havainnointi ja innovatiivisuus etsiessämme työskentelytapoja ja ratkaisuja.

 

Positiivista ja ratkaisukeskeistä tukea

Positiivista ja ratkaisukeskeistä tukea

erityisopettaja Anna Carpelan

– Olen pätevöitynyt erityisopettajaksi, erityisluokan opettajaksi ja luokanopettajaksi. Lisäkoulutukseltani olen neuropsykiatrinen valmentaja ja olen käynyt NMI:n Fokus sekä CiCo-koulutukset.

– Neuropsykiatrisen valmennuksen (NPF) lisäksi teen kuntouttavaa erityisopetusta lapsille ja nuorille.

Olen tehnyt töitä lasten ja nuorten koulunkäyntiin liittyvissä haasteissa vuodesta 2005. Erityisosaamistani ovat neuropsykiatriset haasteet ja lukivaikeudet. Haluan työlläni tukea lapsia ja nuoria positiivisesti, ratkaisukeskeisesti ja vahvuudet huomioiden.

Kohtaan empaattisesti, kuljen vierellä ja ohjaan lempeästi

Kohtaan empaattisesti, kuljen vierellä ja ohjaan lempeästi

neuropsykiatrinen valmentaja Ulrika Nyman

– Osaamisalueitani ovat neuropsykiatrinen valmennus, yksityisopetus, luennot ja koulutukset, lapset, nuoret ja aikuiset sekä perheet. Minua kiinnostaa neuropsykiatriset haasteet kuten autisminkirjo ja ADHD, oppimisvaikeudet, elämänhallinnalliset haasteet, tunnetaidot, sopivan koulutus- ja työuran löytämisen ohjaus sekä vanhempien ja kasvatusalan henkilökunnan ohjaus. 

– Työotteeni on läsnäoleva ja vahvuusperustainen sekä pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja ratkaisukeskeisyyteen. Kohtaan sinut empaattisesti juuri siinä tilanteessa, jossa sillä hetkellä olet. Autan sinua löytämään omat vahvuutesi ja tärkeimmät arvosi. Kuljen vierelläsi ja ohjaan sinua lempeästi kohti oman näköistä uniikkia elämää.

– Taustallani on monipuolinen työura kasvatuksen ja koulutuksen alalta, niin varhaiskasvatuksesta, perusopetuksesta kuin toiselta asteelta. Olen koulutukseltani kasvatustieteiden maisteri Helsingin yliopistosta pääaineena yleinen ja aikuiskasvatustiede sekä sivuaineena erityispedagogiikka. Lisäksi minulla on ammatillisen opettajan pätevyys ja ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmentajan pätevyys.

Ei ole liian pientä huolta, johon pysähtyä

Ei ole liian pientä huolta, johon pysähtyä

erikoissairaanhoitaja, Theraplay-vuorovaikutusterapeutti, työnohjaaja Leena Sjöberg

– Osaamisalueitani ovat lapsen kehitykselliset haasteet, neuropsykiatriset haasteet, syömisvaikeudet, vaativa vauvatyö, ensikäynnit, vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen vaikeudet sekä vanhemmuuden haasteet.

– Minulla on lähes 40 vuoden kokemus erikoissairaanhoidossa ja vaativan vauvatyön eri palveluissa. Olen toiminut vauvaa odottavien vanhempien, vauvan ja vanhemman kiintymyssuhteen syntymisen tukena erityisesti silloin, kun mieltä kuormittaa huoli. Erityisosaamiseeni kuuluu alle kouluikäisten (0–6 vuotiaiden) lasten tunnesäätelyn ja käytöksen kehitys ja siihen liittyvät pulmalliset tilanteet, syömisvaikeudet, vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen haasteet. Vastaanotolleni voi tulla keskustelemaan siitä, mitä tehdä nyt ja miten edetä. Ei ole liian pientä huolta, johon pysähtyä. Lämmin vanhempia ja lasta arvostava, tutkimiseen, yhteiseen ihmettelyyn, pohdintaan ja oivaltamiseen kannustava työskentelytapa vie eteenpäin.

Tutkimus • Kuntoutus • Terapia

NepsyFocus Oy
Annankatu 25 H 45–46
00100 Helsinki

[email protected]
Puhelinnumero:
044 744 4002