Monipuolista apua ja tukea

Focuksen psykologit, terapeutit, erityisopettajat, valmentajat ja vauvaperhetiimi ottavat vastaan eri-ikäisiä asiakkaita vauvoista nuoriin aikuisiin. Palvelumme ovat saatavillasi sekä kasvokkain Helsingin keskustassa että etänä. Jos haluat lähetteen tutkimuksiin, varaa aika lääkärillemme.

TUTKIMUS JA KUNTOUTUS

Ensikäynti

Onko sinulla herännyt huoli lapsesi kehityksestä, oppimisesta tai mielialasta, mutta et tiedä kenen puoleen kääntyä? Tällöin ensikäynti on sopiva vaihtoehto. Focuksen asiantuntija kartoittaa kanssanne tilanteen ja auttaa eteenpäin oikean tuen äärelle. Ensikäynnin jälkeen asiantuntija voi tarvittaessa konsultoida koko Focuksen moniammatillista tiimiä. Kun varaat ensikäynnin, kiinnitä huomiota, että varaat oikean ikäryhmän ajan.

Varaa aika >>

Lastenneurologi

Lastenneurologi tapaa lapsia ja nuoria noin 18 ikävuoteen asti. Hän selvittää lapsen kehitykseen liittyviä asioita mm. oppimisvaikeuksia, kehitysviiveitä, neuropsykiatrisia oireita, puheen, kielen ja motoriikan kehityshäiriöitä, univaikeuksia ja päänsärkyjä. Focuksessa lastenneurologi on mukana myös ADHD- ja autismikirjon hoitopolussa.

Varaa aika >>

Neuropsykologinen tutkimus

Neuropsykologisiin tutkimuksiin on syytä hakeutua kun jokin lapsen kehityksessä tai oppimisessa mietityttää. Tutkimuksessa voidaan kartoittaa esimerkiksi:

  • kielellistä ja visuaalista päättely- ja muistisuoriutumista
  • toiminnanohjausta ja tarkkaavuutta
  • lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen taitoja
  • sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoja

Tutkimuksen tavoitteena on lisätä itsetuntemusta, motivaatiota, tiedostaa kompensaatiokeinoja ja lisätä toivoa. Tarvittaessa tutkimuksen jälkeen tapaamisia voidaan jatkaa esimerkiksi neuropsykologisella ohjannalla, kuntoutuksella, neuropsykiatrisella valmennuksella tai kuntouttavalla erityisopetuksella.

Jos haet tutkimuksen kuluja vakuutuksesta tai korvausta Kelalta, tarvitset tutkimuksiin lääkärin lähetteen. Olet myös tervetullut tutkimukseen ilman lähetettä.

Varaa aika >>

ADHD-tutkimus

ADHD tarkoittaa aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä. Se saattaa näkyä esimerkiksi:

  • ylivilkkautena
  • ajatuksiin vaipumisena
  • vireystason huomattavina vaihteluina
  • toiminnan aloittamisen ja läpiviennin haasteina
  • vuorovaikutustilanteiden kärjistymisinä
  • ajattelemattomana toimintana

Focuksessa tutkimus alkaa lapsen/nuoren nykytilanteen kartoituksella sekä kehityshistorian ja mahdollisten aiempien tutkimusten läpikäynnillä. On tärkeää selvittää oirekuvaa ja sitä, millaisena se on näyttäytynyt aiemmin ja nyt. Erotusdiagnostiikassa on huolellisuus tärkeää, koska ADHD:n kaltaisia oireita voi liittyä moniin muihin häiriöihin. Tietoa kerätään, jos se iän puolesta on mahdollista, asiakkaalta itseltään sekä lähiympäristön ihmisiltä: perheestä, koulusta/opiskelupaikasta tms.

ADHD-kriteerien täyttyessä neurologimme asettaa ADHD-diagnoosin. Lisäksi neurologin suosituksesta diagnoosin jälkeen voi hakeutua esim. neuropsykiatriseen valmennukseen tai neuropsykologiseen kuntoutukseen tai muiden tukimuotojen pariin.

Kysy lisää keskittymisen vaikeuksista ja palveluistamme, neuropsykologi Satu Korpelalta: [email protected]

Varaa aika >>

Autismikirjon tutkimus

Vaikeudet vuorovaikutuksessa voivat herättää huolta sekä lapsessa/nuoressa että vanhemmassa. Autismikirjon henkilöllä voi olla haasteita mm. sosiaalisissa suhteissa, viestinnässä ja arjen toiminnoissa.

Monilla on myös aistien yli- ja aliherkkyyttä ääniin, valoon, hajuihin ja kosketukseen. Autismikirjon häiriö on yleisempi pojilla kuin tytöillä. Tosin nykyään myös tyttöjen autismikirjon häiriöstä tiedetään enemmän, ja ne tunnistetaan paremmin.

Autismikirjoa arvioitaessa teemme aina neuropsykologisen tutkimuksen ja kartoitamme seulontalomakkeilla oireita. Tarkempaa diagnostista arvioita varten meillä on mahdollisuus tehdä huoltajien diagnostinen haastattelu (ADI-R). Tarvittaessa voimme tehdä myös muiden asiantuntijoiden kuten puheterapeutin arvion.

Voimme tukea lasta/nuorta, jolla on todettu autismikirjon häiriö tai arkea haittaavia piirteitä myös neuropsykologisen kuntoutuksen keinoin. Myös neuropsykiatrinen valmentaja voi tuoda arkeen kaivattua käytännön tukea. Perheterapeutin antama tuki tukee myös vanhempia.

 

Kysy lisää autismikirjosta ja palveluistamme, neuropsykologi Camilla Hagelstamilta: [email protected]

Varaa aika >>

Lukivaikeuden tutkimus

Lukivaikeus on hämmästyttävän yleinen pulma. Se näyttäytyy useimmiten sekä lukemisessa että kirjoittamisessa. Tutkimuskirjallisuuden mukaan 5–10 % väestöstä on jonkin asteinen lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus. Lukemisen ja kirjoittamisen sujuvuuteen ja virheettömyyteen sekä myöhemmin vieraiden kielten oppimiseen vaikuttavat osittain samat toiminnot.

Ennen lukivaikeuden havaitsemista lapsella saattaa olla todettu laajempaa kielellistä vaikeutta ja lukivaikeuden taustalla vaikuttaa epätyypillinen puheen havaitseminen ja kielen kehitys. Joskus lukivaikeuden lisäksi lapsella voi esiintyä myös muita oppimisvaikeuksia, joten lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden syyt on aina selvitettävä, koska niillä on pitkäkestoisia vaikutuksia koulunkäyntiin.

Lukivaikeuden selvittely alkaa erityisopettajan/ psykologin/ neuropsykologin tutkimuksella, jonka jälkeen suunnitellaan yksilöllinen kuntoutus. Lukivaikeuden tukitoimet voidaan sopia yhdessä koulun tai oppilaitoksen kanssa. Tukitoimia voidaan tarpeen vaatiessa täydentää muilla palveluillamme kuten kuntouttavalla erityisopetuksella tai neuropsykologisella kuntoutuksella. Tarjoamme myös apuvälinearvioita, jos lapselle mietitään lukemista ja kirjoittamista kompensoivia keinoja.

Kysy lisää lukivaikeudesta ja palveluistamme neuropsykologi Ulla Vedenkannakselta

[email protected]

Varaa aika >>

 

Neuropsykologinen kuntoutus

Kuntoutuksen tavoitteena on kuntoutujan

  • opiskelun ja arjen toimintakyvyn koheneminen
  • kehityksellisten häiriöiden vähentäminen
  • äkillisen aivovaurion/sairauden aiheuttamien neuropsykologisten oireiden vähentäminen
  • toimintakyvyn haittojen vähentäminen

Asiakkailla on usein oppimisvaikeuksia kuten lukivaikeus, matematiikan erityisvaikeus, hahmottamisen vaikeuksia ja haasteita keskittymisessä sekä toiminnan ohjauksessa. Kuntoutus auttaa tunnistamaan oppimisvaikeuden vaikutuksia opiskeluun ja arkeen, vahvistamaan taitoja sekä löytämään kompensaatiokeinoja. Lisäksi kuntoutus auttaa kuntoutujaa sopeutumaan haasteisiinsa ja hyväksymään niiden tuomat rajoitteet. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea aina kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Voimme tehdä neuropsykologista kuntoutusta joko asiakkaan tai vakuutusyhtiön maksamana tai maksusitoumuksella (esim. HUS, Kela tai hyvinvointialueen maksusitoumus). Yli 16-vuotiaille toteutettavasta Kelan harkinnanvaraisessa kuntoutuksessa vuonna 2023 Kela-korvaus on 60,55 €/45 min. Lisätietoa harkinnanvaraiseen kuntoutukseen hakeutumisesta voit lukea täältä. Kelan vaativan kuntoutuksen kulut korvataan kokonaan. Toteutamme neuropsykologista kuntoutusta myös etänä, jos se arvioidaan asiakkaalle sopivaksi tavaksi osallistua kuntoutukseen.

Varaa aika >>

 

Kielen kehityksen arvio

Vaikeudet kielen kehityksessä ovat yleisiä. Tutkimusten mukaan noin 7 % lapsista kärsii niistä jossain vaiheessa kehitystä. Puheterapeutin arviota tarvitaan esimerkiksi silloin, kun arjessa esiin tulleita toimintakyvyn vaikeuksien taustasyitä halutaan selvittää ja suunnitella tukitoimia saadun tiedon pohjalta. Hoitamattomana kielen kehityksen vaikeudet heijastuvat herkästi leikkitaitoihin, vuorovaikutustilanteisiin sekä myöhemmin kouluvuosien aikana oppimiseen.

Kielen kehityksen arvion tarpeellisuutta on hyvä pohtia, jos pieni lapsi:

  • ei reagoi puheeseen
  • ei puhu yhtään vielä 2-vuotiaana
  • puhe on erittäin epäselvää
  • ei käytä eleitä tai ilmeitä itsensä ilmaisemiseen

Leikki-ikäisen tai vanhemmankin lapsen kielen kehitystä on hyvä arvioida, jos:

  • lapsella tai nuorella on selkeitä ohjeiden ymmärtämisen vaikeuksia
  • hän ei saa sanottua haluamiaan asioita
  • puheen epäselvyys haittaa kanssakäymistä kavereiden kanssa

Puheterapeutin arviossa voidaan kartoittaa mm. lapsen puheen ymmärtämisen taitoja, sanavaraston laajuutta, puheäänteiden hallintaa ja kertovan puheen tuoton taitoja.

Varaa aika >>

 

Syömisarvio ja ohjaus

Vauvan tai lapsen syömisvaikeudet, kuten syömisestä kieltäytyminen, valikoiva tai vähäinen syöminen tai pureskelusta kieltäytyminen aiheuttavat usein suurta huolta ja pitkittyessään kiertyvät herkästi negatiivisten kokemusten kehäksi. Focuksen asiantuntija arvioi ja kuntouttaa vauvojen, pikkulasten ja kouluikäisten syömistaitoja. lasten syömisvaikeuksiin erikoistuneet puheterapeuttimme ja sairaanhoitaja/ vuorovaikutusterapeuttimme tarjoavat myös moniammatillista arviota ja tukea, jolloin saatte vielä laajemman avun.

 

Asiantuntijamme tuntevat suun alueen sensomotoriikan ja huomioi mahdolliset aistiyliherkkyydet, ja syömistilanteeseen vaikuttavat muut tekijät kuten esimerkiksi autismikirjon oireet tai tunne-elämän haasteet.

 

Meille Focuksessa on tärkeää, että lapsen syömisvaikeuksia on mahdollista selvitellä perheen kanssa rauhassa ja kiireettömästi. Siksi syömisarvioon varataan 90 minuutin käynti. Käynti aloitetaan lapsen kehityshistorian ja nykytilanteen kartoittamisesta. Seuraavaksi asiantuntijamme havainnoi lapsen syömistä ja juomista. Vanhempia pyydetään tuomaan mukanaan eväitä ja mahdollisesti myös tuttuja ruokailuvälineitä lapselle. Syömisen havainnoinnin jälkeen asiantuntijamme keskustelee tekemistään havainnoista perheen kanssa ja suunnittelee arvion pohjalta suositeltavat jatkotoimet. Käynnillä perheen on mahdollista saada ohjausta siinä, miten lapsen syömistä voidaan tukea kotona. Mahdolliset kotiharjoitteluohjeet käydään yhdessä huolellisesti läpi. Focuksen syömisarvioon kuuluu perheen kanssa sovittuna aikana toteutettava seurantapuhelu, jolloin asiantuntija soittaa vanhemmille ja keskustelee mikä lapsen syömisen tilanne on. Jatkokäyntien sopiminen on mahdollista syömisarviokäynnillä ja sen jälkeen.

Varaa aika >>

Etäkuntoutus

Etäkuntoutuksen ja etäterapian soveltuvuus lapselle/nuorelle pohditaan aina yhdessä tapauskohtaisesti. Etäkuntoutus ja -terapia ovat aina ammattilaisen ohjaamaa ja seuraamaa tavoitteellista toimintaa, jolla on selkeä aloitus ja lopetus.

Etäkuntoutuksessa ja -terapiassa asiakkaan ja asiantuntijan välinen vuorovaikutus tapahtuu tietoturvallisen etäyhteyden avulla. Kuntoutus tai terapia voi tapahtua myös yhdistelemällä kasvokkain tapahtuvaa lähikontaktia ja etäyhteyttä. Tutkimusten mukaan esimerkiksi videoyhteyden avulla toteutetun kuntoutuksen on osoitettu olevan yhtä tuloksellista kuin kasvokkain tapahtuvan kuntoutuksen.

Varaa aika >>

Kouluvalmiusarvio

Kouluvalmiusarvio on psykologin tai neuropsykologin tekemä tutkimus, jonka tarkoituksena on arvioida lapsen taitoja suhteessa koulun aloittamisen vaatimuksiin. Psykologin tutkimuksen lisäksi tarvitaan varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen kuvaus lapsen toiminnasta.

Arvio tarvitaan, kun lapsen tunnetaidot, sosiaaliset tai tiedolliset taidot ovat jäljessä yleisestä ikäkehityksestä. Arvio tarvitaan myös tilanteessa, jossa lapsen taitojen ajatellaan olevan niin vahvat, että hän voisi aloittaa koulun vuotta säädettyä aiemmin.

Varaa aika >>

Erityisopetus, terapia ja valmennus

Focus omaan oppimiseen! – oppimista kuntouttava erityisopetus

Focus omaan oppimiseen! on yksityistä erityisopetusta, joka on räätälöity yksilöllisesti lapselle/nuorelle. Opetukseen pääsemiseen riittää tarve kuntouttavaan erityisopetukseen, eikä siihen vaadita esimerkiksi tehostetun tuen päätöstä.

Kartoituskäynnillä lapsi/nuori ja mahdollisesti koko perhe sekä erityisopettaja sopivat yhdessä tavoitteet, joihin molemmat osapuolet sitoutuvat. Kuntouttava erityisopetus on fokusoitua ja sen tarkoitus on lieventää oppimiseen kohdistuvaa haittaa, jollaisia voivat olla esimerkiksi oppimisvaikeudet, motivaation puute ja koulunkäynnin vaikeudet. Kuntouttavan erityisopetuksen avulla voidaan parantaa lukemisen perusvalmiuksia, helpottaa matemaattisia oppimishaasteita ja löytää lapselle/nuorelle sopivia opiskelustrategioita.

Focuksen erityisopetuksen takana on moniammatillinen tiimi, jota tarvittaessa erityisopettaja voi konsultoida. Tiimi voidaan tarpeen mukaan ottaa osaksi nuoren kokonaisvaltaista hoitoa. Erityisopetus toteutetaan yleensä kerran viikossa 45 minuuttia kerrallaan. Lisänä voi olla kotona tehtäviä harjoituksia.

Varaa aika >>

Psykologi

Focuksen psykologit työskentelevät laaja-alaisesti eri ikäisten lasten/nuorten kanssa tunteiden, vuorovaikutuksen sekä käyttäytymisen ja oppimisen asiantuntijoina. Psykologimme voi auttaa kun, perheellä on huolta:

  • perheen toimintakyvystä
  • lapsen käytöksestä ja reagoinnista arjessa
  • lapsen kehitys tuntuu poikkeavan samanikäisten lasten kehityksestä

Joskus aloite asioiden selvittelyyn voi tulla myös päivähoidosta tai koulusta. Focuksen psykologit tukevat myös nuoria ja nuoria aikuisia esimerkiksi psyykkiseen hyvinvointiin tai elämän kuormittaviin tilanteisiin liittyvissä vaikeuksissa taikka tulevaisuuden tavoitteiden selkiyttämisessä. Tarvittaessa psykologit tekevät yhteistyötä muiden asiantuntijoiden sekä koulun tai opiskelupaikan kanssa.

Varaa aika >>

Hypnoterapia

Hypnoterapia on lyhytkestoinen hoitomuoto tarkkaan rajattuun pulmaan. Hypnoosi on syvän keskittymisen tila, jossa mieli ja keho ovat rentoutuneet. Rentoutumisen aikana mieli on valmiina ottamaan vastaan suggestioita ja luomaan mielikuvia, joiden avulla voidaan vaikuttaa ajatteluun, tunteisiin ja näiden kautta käyttäytymiseen. Hypnoosin avulla on joissain tapauksissa mahdollista päästä normaalia valvetilassa tapahtuvaa keskusteluterapiaa helpommin käsiksi ongelmien alitajuisiin syihin ja muokata niihin liittyviä uskomuksia. Terapiassa voidaan hyödyntää myös mielikuvatekniikoita.

Hypnoterapiaan hakeutumisen syynä voi olla esimerkiksi:

  • jännittäminen
  • kapea-alaiset pelot
  • toiminnalliset häiriöt
  • elämäntapamuutoksen tukeminen

Hypnoterapeuttimme on saanut tieteellisen hypnoosin koulutuksen. Käänny aina terveydenhuollon ammattihenkilön puoleen hakiessasi apua hypnoosista.

Varaa aika >>

Vauvatyö

Lapsen odotus, syntymä ja varhaiset vuodet voivat olla täynnä hämmennystä, huolta ja epävarmuutta. Millainen vauva meille syntyy, miten selviän vanhempana, miten saan lapseni syömään, miten nukkumaan, miten rauhoittaa voimakkaissa tunnepurkauksissa, onko lapseni kehityksessä jotain erityistä tai meidän vuorovaikutuksessamme sellaista, jota on tärkeää ymmärtää paremmin? Älä jää huolesi kanssa yksin. Me autamme.

Varaa aika >>

Neuropsykologinen työnohjaus

Neuropsykologisen työnohjauksen tavoitteena on vahvistaa ohjattavan tai ohjattavien neuropsykologista tietotaitoa sekä käydä läpi työhön liittyviä kokemuksia ja tunteita.

Neuropsykologin työnohjauksen alussa määritellään ohjattavan tai ohjattavien toiveet ja tavoitteet, joita kohti edetään tavoitteellisesti uusia näkökulmia ja ratkaisuja etsien. Työnohjaus voi olla myös kertaluontoista ja konsultatiivista, jolloin ohjaus kohdistuu esimerkiksi yksittäisiin case-tapauksiin tai hyvin rajattuihin kysymyksenasetteluihin (mm. tutkimusmenetelmiin tai erotusdiagnostiikkaan liittyvissä kysymyksissä).

Neuropsykologisen työnohjauksen kohderyhminä voivat olla esimerkiksi psykologit tai muut terveydenhuollon ammattilaiset tai kasvatus- ja opetusalan ammattilaiset. Työnohjausta voidaan antaa yksilölle tai ryhmälle joko paikan päällä tai etäyhteyden välityksellä.

Varaa aika >>

Perhevalmennus

Neuropsykiatrista perhevalmennusta tarjoaa psykologi, jolla on myös perheterapeutin koulutus. Perhevalmennuksessa hyödynnetään tietoa neuropsykiatrisista oirekuvista, ratkaisukeskeisyydestä sekä kognitiivisesta käyttäytymisterapiassa.

Neuropsykiatrinen perhevalmennus on kuntoutusta, jossa vanhempia ohjataan tunnistamaan:

  • perheen voimavarat
  • toiminta- ja kommunikaatiotavat
  • lapsen taidot ja tarpeet
  • lapsen neuropsykiatriset piirteet

Perhettä tuetaan vahvistamalla ratkaisukeskeisesti arjenhallintaa ja kommunikaatiota sekä vahvistamalla perheen arvojen mukaista elämäntapaa.

Varaa aika >>

Perhepsykoterapia

Perhepsykoterapia on psykoterapian muoto, jossa koko perhe on keskiössä. Tilanteen mukaan perhettä voidaan tavata eri kokoonpanoissa. Tavoitteena on tukea perheen sisäistä vuorovaikutusta sekä lisätä ymmärrystä siinä esiin tulevista ilmiöistä. Perhepsykoterapiaan voi hakeutua esim. neuropsykiatriseen oireiluun liittyvien kasvatuksellisten haasteiden vuoksi tai elämän kriisitilanteissa. Perhepsykoterapia saa itsekustanteisesti tai Kelan tuella psykiatrian erikoislääkärin lähetteellä.

Varaa aika >>

Kognitiivis-integratiivinen lyhytterapia

Kognitiivisella terapialla on vahva teoreettinen ja tutkimusnäyttöön perustuva tieteellinen pohja. Se on vaikuttavuutensa vuoksi kansainvälisestikin kaikkein suositelluimpia terapiamuotoja. Kognitiivisen lyhytterapian tavoitteena on itseymmärryksen lisäämisen ja tunteiden säätelyn kehittymisen myötä lisätä psyykkistä hyvinvointia, parantaa toimintakykyä ja luoda uudenlainen suhde ongelmalliseksi koettuihin asioihin. Kognitiivinen terapia auttaa keskustelun ja harjoitusten kautta asiakasta tunnistamaan ja muuttamaan haitallisia ajattelu- tunne ja toiminatamallejaan. Kognitiivis-integratiivisessa terapiassa käytetään perinteisten kognitiivisten ja kognitiiviskäyttäytymisterapian menetelmien lisäksi mm. DKT- ja HOT-pohjaisia menetelmiä, skeematerapiaa sekä kokemuksellisia ja psykofyysisen psykoterapian menetelmiä.

Psykologin tarjoama kognitiivis-integratiivinen lyhytterapia sopii erityisesti lievistä tai keskivaikeista masennus- ja ahdistusoireista, koulu/opiskelustressistä, pelko- jännittämis- tai paniikkioireista, pakko-oireista tai ihmissuhteisiin liittyvistä ongelmista kärsiville. Lyhytpsykoterapiasta on hyötyä myös erilaisissa elämän kriisi- ja muutostilanteissa, jotka aiheuttavat psyykkistä kuormitusta.

Lyhytterapia on suunnattu yli 13-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille. Kestoltaan terapiajaksot ovat tyypillisesti 10-20 käyntikertaa, mutta jakson pituus ja käyntien tiheys arvioidaan aina asiakkaan yksilöllisen tilanteen ja tarpeen mukaan. Terapiaan voi tarvittaessa ja asiakkaan kanssa sovitusti sisältyä myös läheisten ja verkoston yhteistapaamisia.

Neuropsykiatrinen ja ratkaisukeskeinen valmennus

Valmennuksemme perustuu aina asiakkaan tarpeisiin, joiden pohjalta luodaan valmennuksen henkilökohtaiset tavoitteet. Positiivista psykologiaa ja ratkaisukeskeisyyttä hyödyntävä valmennus pohjautuu asiakkaan voimavaroihin ja vahvuuksiin.

Valmennuksemme aiheita voivat olla esimerkiksi opiskelutaidot, oman alan ja koulutuspolun löytäminen, pääsykokeisiin valmentautuminen, arjen hallinta, sosiaalisen vuorovaikutuksen tukeminen, itsetuntemuksen vahvistaminen ja arvotyöskentely.

Asiantuntijamme ovat apunasi. Focuksessa vauvat, lapset, nuoret ja perheet.

Varaa aika >>

Toimintaterapeutin palvelut

Toimintaterapeutin arvioita tarvitaan esimerkiksi silloin, kun arjessa esiin tulleita motoriikan, aistisäätelyn, hahmottamisen tai toiminnanohjauksen haasteita halutaan selvittää ja suunnitella tukitoimia saadun tiedon pohjalta.

Focuksen toimintaterapeutti tarjoaa myös toimintaterapiaa ja ohjausta, jonka tarkoituksena on vahvistaa asiakkaan toimintakykyä ja kartoittaa vaikeuksia kompensoivia tukimuotoja arkeen (esimerkiksi apuvälineiden käyttö). Toimintaterapeutti ohjaa tarvittaessa asiakasta tai/ja hänen perhettään eri tukimuotojen piiriin. Toimintaterapiassa vahvistetaan asiakkaan toimintakykyä ja mietitään mitä tukea asiakas tarvitsee arkiympäristöönsä.

Varaa aika >>

Tutkimus • Kuntoutus • Terapia

NepsyFocus Oy
Annankatu 25 H 45–46
00100 Helsinki

[email protected]
Puhelinnumero:
044 744 4002