Jos sinussa herää huoli, ettei lapsellasi ole kaikki kunnossa, älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijoihimme. Me osaamme auttaa lastasi, nuortasi ja koko perhettäsi. Jos et ole varma kuka meistä on parhain auttamaan, varaa ensikäynti. Selvitetään yhdessä.
Tärkeintä on lapsen ja nuoren kuuleminen

Tärkeintä on lapsen ja nuoren kuuleminen

neuropsykologian erikoispsykologi Camilla Hagelstam

– Olen koulutukseltani psykologi (PsM, Åbo Akademi), kehitys- ja kasvatusalan erikoispsykologi ja neuropsykologian erikoispsykologi (PsL).

– Osaamisalueeni on neuropsykologiset tutkimukset, neuropsykologinen kuntoutus, ensikäynti lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille. Minulla on Kela:n harkinnanvaraisen sekä vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen pätevyys ruotsin kielellä. Teen neuropsykologisia tutkimuksia ja kuntoutuksia pääsääntöisesti ruotsin kielellä, mutta olen kaksikielinen. Olen toiminut psykologina vuodesta 2002.

– Kohtaamisissa on mielestäni tärkeintä lapsen ja nuoren kuuleminen. Työotteeni perustuu asiakkaani itsetunnon tukemiseen muun kuntoutuksen ohella.

Ominta alaani ovat oppimisvaikeudet ja neuropsykiatriset haasteet

Ominta alaani ovat oppimisvaikeudet ja neuropsykiatriset haasteet

lastenneurologian erikoislääkäri Veera Hölttä

– Olen valmistunut lääkäriksi Helsingin yliopistosta 2005 ja lastenneurologian erikoislääkäriksi 2019. Olen lääketieteen tohtori. Lisäksi olen suorittanut kehitysvammalääketieteen erityispätevyyden. Erityisesti oppimisvaikeudet ja neuropsykiatriset haasteet ovat ominta alaani.

– Olen hoitanut usean vuoden ajan keskittymisen ja tarkkaavuuden vaikeuksia (ADHD ja ADD). Hoidan myös päänsärkyä ja migreeniä. Työurallani olen hoitanut lastenneurologisia lapsia ja lisäksi olen työskennellyt lastenpsykiatrialla.

Lapsen ja nuoren kohtaaminen ja hänen asiansa äärelle asettuminen

Lapsen ja nuoren kohtaaminen ja hänen asiansa äärelle asettuminen

neuropsykologian erikoispsykologi Satu Korpela

– Koulutukseni on neuropsykologian erikoispsykologi (PsL), psykologi (PsM, Helsingin yliopisto), neuropsykologian alan työnohjaajakoulutus (TOHJ) ja kasvatustieteiden maisteri/luokanopettajan koulutusohjelma (KM, Turun yliopisto).

– Osaamisalueitani ovat neuropsykologiset palvelut, neuropsykologian alan työnohjaus sekä ensikäynnit lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille. Olen toiminut yli 20 vuotta psykologina niin perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa kuin yksityissektorilla. Erityisosaamistani ovat oppimisvaikeuksien, lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeuksien sekä matematiikan erityisvaikeuksien selvittelyt. Lisäksi olen perehtynyt laajempiin kehityksellisiin vaikeuksiin. Teen myös neuropsykologista yksilökuntoutusta (Kelan harkinnanvarainen kuntoutus, maksusitoumuskuntoutus) ja annan neuropsykologian alan työnohjausta.

– Koen työssäni tärkeänä yksilön kohtaamisen ja hänen asiansa äärelle asettumisen. Pyrkimyksenäni on, että kukin interventio tuottaisi toivoa lisäävää tietoa.

Luon turvallisen ympäristön, joka tarjoaa mahdollisuuden aitoon dialogiin

Luon turvallisen ympäristön, joka tarjoaa mahdollisuuden aitoon dialogiin

psykologi, perhe- ja paripsykoterapeutti Nina Mahlberg

– Olen koulutukseltani psykologi (PsM, Åbo Akademi), perhe- ja paripsykoterapeutti (Kela-pätevyys) ja työnohjaaja. Osaamisalueeni on vanhempainohjaus, perhepsykoterapia, työnohjaus, lasten, nuorten ja nuorten aikuisten yksilökäynnit ja ensikäynnit. Työskentelytapani on integratiivinen.

– Olen toiminut psykologina noin 20 vuotta. Työkokemukseni koostuu työskentelystä perheiden kanssa perheneuvolassa, lasten- ja nuorisopsykiatrian piirissä sekä yksityissektorilla erityisesti perheiden kanssa, joilla on neuropsykiatrisia haasteita. Tapaan työssäni lapsia, nuoria ja aikuisia, jotka tarvitsevat tukea erilaisissa elämäntilanteissa tai perheen vaikeissa tilanteissa. Näitä voivat olla esimerkiksi perhedynamiikkaan vaikuttava perheenjäsenen psyykkinen pahoinvointi tai neuropsykiatriset haasteet, jolloin tarvitaan apua perheen keskinäiseen vuorovaikutukseen ja perheenjäsenten välisiin suhteisiin. Tapaamiset räätälöidään tarpeiden mukaan. Perheenjäseniä on mahdollista tavata yhdessä, eri kokoonpanoissa sekä yksilöllisesti.

– Psykologina ja psykoterapeuttina haluan luoda turvallisen ympäristön, joka tarjoaa asiakkailleni mahdollisuuden aitoon dialogiin, jossa hän voi luonnollisella tavalla kertoa itsestään ja elämästään. Minulle on tärkeää kohdata asiakkaani kunnioittaen, osoittaen empatiaa ja kiinnostusta juuri hänen elämäntilannettaan kohtaan.

Myönteistä minäkuvaa ja oppijan valmiuksia vahvistaen

Myönteistä minäkuvaa ja oppijan valmiuksia vahvistaen

psykologi Aino Rahikka

– Olen koulutukseltani psykologi (PsM, Tampereen yliopisto). Lisäksi minulla on seuraavat täydennyskoulutukset: ADOS-2 (autismin kirjon häiriön havainnointimenetelmä) sekä neuropsykologisen ryhmäkuntoutuksen TOTAKU- ja SOTOKU koulutukset.

– Osaamisalueeni ovat lasten ja nuorten psykologin palvelut ja tutkimukset, kehitys ja neuropsykologia sekä oppiminen. Ominta työskentelyalaani ovat lasten ja nuorten kehitykselliset haasteet sekä oppimisen vaikeudet, erityisosaamiseeni kuuluvat erotusdiagnostiset kysymykset. Olen kiinnostunut lasten ja nuorten oppimisen erityisvaikeuksien kuten lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen vaikeuksien, hahmottamisen ongelmien sekä neuropsykiatristen oirekuvien (autismin kirjo, tarkkaavuushäiriö) tuomien erityistarpeiden kuntoutuksesta – ennen kaikkea yksilöllisesti asiakkaan myönteistä minäkuvaa, osallistumista ja oppijan valmiuksia vahvistamalla.

Kuuntelu ja avoin vuorovaikutussuhde

Kuuntelu ja avoin vuorovaikutussuhde

neuropsykologian erikoispsykologi Satu Ratia

– Koulutukseni on neuropsykologian erikoispsykologi (PsL, VET), neuropsykologian alan työnohjaajapätevyys (TOHJ), ADI-R (autismin diagnostinen arviointi) -arvioitsijan pätevyys ja Lego Based Therapy -ohjaajakoulutus.

– Osaamisalueitani ovat neuropsykologinen kuntoutus ja tutkimukset sekä ensikäynnit lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille. Olen työskennellyt kohta 20 vuotta lasten ja nuorten neuropsykologisten ilmiöiden äärellä. Neuropsykologista kuntoutusta olen tehnyt vuodesta 2007 lähtien. Työssäni olen perehtynyt erityisesti oppimisvaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen. Lähellä sydäntäni ovat myös neuropsykiatristen häiriöiden, kuten ADHD:n ja autismikirjon häiriöiden, tukeminen. Teen neuropsykologisten arvioiden ja kuntoutuksen lisäksi autismikirjon diagnostisia arvioita (ADI-R). Työni keskiössä on asiakkaitteni itsetuntemuksen lisääntyminen ja sitä kautta myönteisen minäkuvan vahvistuminen. Edellytykset positiiviselle muutokselle luon asiakkaitteni kuuntelemisella ja avoimella vuorovaikutussuhteella.

Terapeuttinen, holistinen ja realistisen optimistinen ote

Terapeuttinen, holistinen ja realistisen optimistinen ote

neuropsykologian erikoispsykologi Ulla Vedenkannas

– Olen peruskoulutukseltani psykologi (PsM, Helsingin yliopisto) ja neuropsykologian erikoispsykologi (PsL, VET). Minulla on neuropsykologian alan työnohjaajapätevyys (TOHJ). Lisäksi minulla on hypnoterapian 1-vuotinen koulutus, valmennuskoulutusta ja koulutusta visuaalisten menetelmien käytöstä kuntoutustyön tukena.

– Osaamisalueitani ovat neuropsykologin palvelut, ensikäynti lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille. Teen neuropsykologisia tutkimuksia mielelläni koululaisille ja nuorille aikuisille. Minua kiinnostavat kaikenlaiset oppimisvaikeudet ja niihin liittyvät sekundaariset vaikeudet. Erityisesti olen kiinnostunut lukivaikeuksista sekä kielellisistä vaikeuksista. 

-Olen toteuttanut neuropsykologista kuntoutusta vuodesta 2005. Haasteellisten luki- ja matematiikan vaikeuksien kuntoutuksen lisäksi autan asiakkaitani löytämään sopivia elämänhallinta- ja opiskelustrategioita. Tuen myös kokonaisvaltaista hyvinvointia sairastumisen/tapaturman jälkeen. Minulla on vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen (neuropsykologinen kuntoutus) Kela-pätevyys. Kuntoutustyön lisäksi minulla on lyhyempiä asiakaskontakteja, joiden tavoitteet valitaan yksilöllisesti.

– Työskentelyotteeni on terapeuttinen, holistinen ja realistisen optimistinen. Minulle psykologin työssä tärkeintä on tutkimustietoon perustuvat käytänteet, myönteinen vuorovaikutus ja oppimisen ilo.

Tutkimus • Kuntoutus • Terapia

NepsyFocus Oy
Annankatu 25 H 45–46
00100 Helsinki

[email protected]
Puhelinnumero:
044 744 4002